• Svet skialpinizmu
  • Poradenstvo
FaceBookTwitterGoogle+

Prechody

Skialpinistické prechody cez horské sedlá

1. Mlynická dolina - Bystré sedlo (2314 mnm) - Furkotská dolina - túra vhodná pre čiastočne skúsených

Výstup po Capie pleso je zhodný s túrou na Štrbský štít. Pleso buď obídeme zľava alebo ak je pod snehom a ľadom, môžeme prejsť aj po ňom. Za plesom začneme stúpať ľavým svahom, ktorý je v hornej časti strmší, ak je tvrdšie, lyže odporúčame vyzuť.

Musíme sa trafiť do uzučkého Bystrého sedla, v lete sú tam reťaze.

Potom širokým, nie príliš prudkým svahom lyžujeme dole, držíme sa ľavej strany doliny a ponad Wahlenbergerove plesá lyžujeme dole dolinou.

V spodnej časti odporúčam odbočiť doľava (odbočka sa ťažko hľadá) a krátkym výšlapom vystúpať na Chatu pod Soliskom.
Odtiaľ po zjazdovke zlyžujeme k mostíkom. Ak netrafíte odbočku, musíte zlyžovať až na tatranskú magistrálu a po nej na Štrbské pleso. Doliny sú ohrozované lavínami, najmä zo Soliska a Patrie, preto treba byť opatrný.

2. Štrbské pleso - Popradské pleso - sedlo Východná železná brána (2255 mnm) - Kačacia dolina - sedlo Prielom (2290 mnm) - Veľká studená dolina - vhodné len pre skúsených
Náročná, celodenná túra. Do sedla Východná železná brána vyšliapeme podľa už uvedeného výstupu.

Zo sedla musíme zlyžovať prudkým žľabom šikmo doprava (veľký sklon), za ktorým nás čaká už miernejšia snehová pláň.

Touto pláňou lyžujeme až ku úpätiu Litvorového štítu, odkiaľ prudším svahom doľava (môže sa tam vyskytnúť aj menší ľadopád) zlyžujeme do Kačacej doliny (pozor, po zlyžovaní Železnej brány sa musíme držať hornej snehovej pláne, nenechajme sa zlákať žľabom hneď priamo dole – lyžovať tadiaľ dole je veľmi nebezpečné, ba priam nemožné).

V Kačacej doline sa držíme pravej strany a snažíme sa vytraverzovať čím skôr doprava cez hrebienok do Litvorovej doliny. Odtiaľ začneme stúpať doprava hore dolinou, až zbadáme po pravej strane sedlo Poľský hrebeň a pred nami sedlo Prielom. Strmým stúpaním, v závere treba lyže zložiť a strmým žliabkom vyšliapeme do úzkeho sedla Prielom.

Zo sedla pomerne nenáročným zjazdom zlyžujeme k Zbojníckej chate, za chatou doľava a dole dolinou na Hrebienok.

3. Dolina Kežmarskej Bielej vody - Chata pri Zelenom plese (1551 mnm) - Baranie sedlo (2389 mnm) - Malá Studená dolina - Priečne sedlo (2352 mnm) - Veľká Studená dolina - vhodné pre čiastočne skúsených

Z parkoviska na Bielej Vode sa vydáme dolinou po žlto značkovanej ceste a miernym, nenáročným stúpaním sa dostaneme na Chatu pri Zelenom plese.

Od chaty pokračujeme smerom do Veľkej Zmrzlej doliny. Najskôr musíme prekonať úzky a strmý žľab nazývaný „fľaška“ (je tam často tvrdo, treba vyzuť lyže a väčšinou obuť mačky).

Nad žľabom pomerne dlho stúpame širokým miernejším svahom pod ďalší úzky a strmý žľab, ktorý ústi priamo z Baranieho sedla.

Väčšinou treba vyzuť lyže a strmo, niekedy aj na mačkách vystúpať do sedla.

Zo sedla najskôr strmým žľabom, ktorý sa nižšie rozširuje a zmierňuje zlyžujeme k Téryho chate.

Od chaty sa dáme smerom doprava najskôr dolinkou smerom na sedlo Sedielko,

až zbadáme po ľavej strane výrazné sedlo na hrebeni. Strmým svahom vystúpame najskôr na pásoch, vrchnú časť bez lyží do úzkeho sedla.

Cez turistickú sezónu je tento úsek zabezpečený reťazami, cez zimu sú väčšinou pod snehom. Zo sedla najskôr prudším žľabom, ktorý sa rozširuje, zlyžujeme dole, odporúčame držať sa ľavej strany a popod hrebeň zlyžovať na dno Veľkej Studenej doliny.

Dá sa zlyžovať aj doprava ku Sivým plesám a potom mierne vystúpať na Zbojnícku chatu.
Táto trasa sa dá absolvovať aj opačne, no zjazd z Priečneho sedla na sever však býva väčšinou tvrdý a rozbitý, taktiež zjazd z Baranieho sedla a cez „fľašku“ je väčšinou po tvrdom a rozbitom podklade.

Pozn. Prechod č. 3 je možné pre menej trénovaných jedincov rozdeliť na dve skialpinistické túry.